Munka-ötletek

A munka nélküli embereknek azt szokták mondani, indítsonak vállalkozást. A sikeres vállalkozás egyik alapfeltétele a jó ötlet. Ha olyan ötletet, munkalehetőséget keresel, amely szinte pénz nélkül elkezdhető, még akkor is, ha nincs semmilyen gazdaségi épületed, nincsenek munkagépeid, jó helyen jársz. Ha szeretnél olyan munkaötletről is olvasni, amelyek nem kerülnek fel a blogra, rendeld meg az Új vállalkozási ötletek e-mail levelet. A levél ingyenes. Mindössze annyira van szükség, hogy elküldesz egy levelet a címemre. A címem: miksa.beer@gmail.com. A tárgy mezőbe írd be: új munkaötletek.

2016. február 15., hétfő

Piackutatás


Egy kicsit viccesen, egy kicsit bírálóan azt szokták mondani, hogy Magyarország a tízmillió fudbalszakértő országa. Azt is mondhatnánk, persze ugyanekkora dózis viccel és élcel, hogy a tízmillió informatikus, vagy a tízmillió piackutató országa is. Ezért is van az, hogy a fenti cím elolvasása után annyian azonnal elkezdtek válaszleveleket írni. Pedig jobban tennék, ha végigolvasnák az írást.

Én még tanullam az informatikát és a marketingből is vizsgát tettem. Akkor megtanultam, hogy ahogy növekszik a vállalkozások száma, mind nagyobb szükség lesz marketing tervekre, elemzésekre, piackutatásra. Azt is tanították (és tanítják a kiemelkedő, nemzetközileg elismert szakemberek a könyveikben), hogy ez egy képlékeny, fejlődő tudomány, nincs „egyetlen jó megoldás”. Marketinges szakemberek azt ajálnják a vállalkozóknak, hogy csak azoktól a piackutatóktól ne kérjenek soha segítséget, akik meg tudják mondani, mi az egyetlen helyes út és hogy ebben ők és kizárólag ők a legjobbak, megmondhatók, illetékesek.

Piackutatásra minden induló cégnek szüksége van. Jó, ha a vállalkozó az indulás előtt felméri a piaci kínálat, kereslet helyzetét, a lehetőségeket. Pontos helyi piackutatást mindig pontosabban végez el egy helyi vállalkozó, mint valamelyik távoli nagyváros ismert cége. A helyi piackutatáshoz ismerni kell a helyi adottságokat, helyzetet, a potenciális vállalkozó lehetőségeit. Ha te helybeli vagy, verhetetlen, utolérhetetlen vagy. Ezért van az, hogy a gazdaságilag fejlett országokban a piackutatással foglalkozó cégek igyekeznek helyi adatgyüjtőket alkalmazni.

Az is tény, hogy a belső szakember egy kicsit mindig elfogult a saját cégével, termékeivel, szolgáltatásaival szemben. Ezért történik meg, hogy a piackutatást is végző fejlesztési osztályokkal rendelkező nemzetközi mamutcégek is elég sűrűn vétenek cég és termékfejlesztési hibákat. A „több szem többet lát” és „a külső szemlélő többet lát és tárgyilagosabb” elvek itt fokozottan érvényesülnek. Jobb ezeket a feladatokat kiszervezni, kiadni. Esetenként 2-3 embert, céget megbízni a feladattal, hogy legyen adatellenőrzési lehetőségünk is. A fejlett gazdaságú országokban mind inkább ez a helyzet.

A piackutatás ma már nagy tudomány. Számtalan jelenséget, piaci mozgást, paramétert figyel meg, elemez. Van amikor erre van szükség. De az induló vállalkozásoknak ettől sokkal egyszerűbb kérdésekre kell választ adni:
- Mekkora piacra számíthat és milyíen átalakulások, változások várhatók a közeljövőben (1-5 év) ezen a piacon?
- Mekkora a kínálat jelenleg ezen a piacon és megközelítőleg mekkora a piacon jelenlevő cégek elasztikussága, hogyan tudják követni a piac változó igényeit?

A jó piackutató folyamatosan újít. Állandóan új ötleteket, mérhető adatokat alkalmaz. Az induló vállalkozásnak, vagy a vállalkozást vásárlónak ugyanis az a célja, hogy minél pontosabb képet kapjon a helyzetről. Ezért is figyeli meg azt a vállalkozást, amelyet meg szeretne vásárolni, vagy a piacon jelen levő konkurenciát. A cég eladójának, vagy a piaci konkurenciának pedig egészen más a célja: az, hogy a piackutatást végző ne kapjon pontos adatokat. Ezért van az, hogy a szakemberek azt javasolják, termékfelméréskor sohase a kereskedővel, cégtulajdonossal beszéljünk. Inkább a vásárlókat, ügyfeleket kérdezzük. De még jobb, ha kérdezés helyett inkább megfigyelünk.  

Amikor például egy orosz olajipari mamutcég meg akart vásárolni egy benzinkút hálózatot, egy hétig minden nap megfigyeltette az objektumot. Adott napokon eltérő időpontban azt a feladatot kaptam, hogy észrevétlenül, megfelelő, de kellő távolságból kisérjem figyelemmel a töltőállomást. Jegyezni kellett a töltőállomásra érkező tehergépkocsik, autóbuszok, személygépkocsik és motorkerékpárok számát. Jegyezni kellett, hogy hány ember tér be a töltőállomás üzletébe és hány ember távozik reklámszatyorral (ezek voltak azok, akik ténylegesen vásároltak is). Nem láttam, de biztos voltam benen, hogy ugyanebben az időben máshonnan másik, vagy több másik adatgyüjtő is dolgozik....

Hogyan kezd a munkát? Csinálj egy mintatanulmányt, majd azt küld el ismert nagy cégeknek és kináld fel, hogy a meglévő és új termékeikhez piackutatási adatokat gyüjtesz, piackutatási tanulmányt készítesz. A tanulmányhoz nézz reklámokat. Keress olyan termékeket, amelyeket mostanában vezettek be a piacon. Utánna kezdj adatgyüjtést. Választjál ki néhány olyan önkiszolgálót, ahol korábban nem, vagy régen jártál. Nézd meg az órád, majd menj be és keresd meg az adott terméket. Mérd le az időt, mennyi idő alatt találtad meg. A kereskedőktől csak akkor kérj segítséget, ha 15 percig nem találtad meg a terméket. Figyeld meg a vásárlókat. Számold meg, hogy egy adott idő, mondjuk 10-15 perc alatt hányan mennek el az adott termék mellett. Hányan veszik kézbe a terméket és olvasgatják a csomagolást (ezekre valószínűleg hatott a termék reklámja) és hány ember van, aki minden gondolkozás nélkül a kosarába teszi a terméket (ezek valószínűleg már ismerik azt). Nézd meg, hogy az üzletben mennyire tartják fontosnak a terméket. A fontos termékek mindig elöl, könnyen megközelítő helyen vannak. Magasság szerint a legjobb hely a szemmagasságban levő egy méter széles sáv. Minél feljebb, vagy lejebb va egy termék ettől a sávtól, annál roszabb helyre került. Tegyél úgy, mint aki nem tudja, hogy hol van ez a termék és kérj segítséget a vásárlóktól, illetve a kereskedőktől. Ha a kereskedő azonnal tud segíteni, az jó, de ha keresgélnie kell, vagy téves gondola-utcába megy be, az bizony figyelmeztető jel. Jegyezd fel, hogy hány vásárló tudott azonnal segíteni. Hányan nem tudtak segíteni és hányan voltak azok, akik visszakérdeztek, nem értették a termék nevét, nem tudták milyen termékről van szó. Ha túl sokan kerülnek ebbe az utóbbi csoportba, az azt jelenti, hogy a termék reklámja bizony eléggé hatástalan volt. Nézd meg, hogy az üzletben hány hasonló termék van. Mekkora területet foglalnak el azok a termékek (külön-külön) és mekkora területen kínálják a gondolákban a megfigyelt terméket a vásárlóknak. Nézd meg a termék árát és hasonlítsd össze az üzletben levő más hasonló termékek árával. Nézd meg, hogy az üzletben van-e reklámfelhívás, vagy valamilyen akció az adott termékkel kapcsolatban.

Ezek alapjában véve már ismert, használt piackutatási adatgyüjtési technikák. Gondolkozz és keress más olyan mérhető, számokban kifejezhető adatokat, ami a termék piaci helyzetére utalhat. Biztos vagyok benne, hogy találsz majd megfelelő adatokat, amivel teljesebb lesz a piackutatási adatgyüjtői munkád. Végezetül egy tanács: A termék pontos nevét csak a terméket előállító cégnek add meg (de neki mindenképpen küldj piackutatási elemzést és munkaajánlatot). Más cégeknek küldött ajánlatokban, az internetre felrakott elemzésedbe az elemzés alcímébe írd körül a terméket és adj neki egy helyettesítő nevet, amit utánna az egész írásban használsz. Valahogy így: „Piaci felmérés az újonnan piacra dobott baba hajsamponról. A terméket nevezzük L-nek”. Hasonlóan járj el az üzletek nevével is. A pontos nevet és címet kezeld bizalmas információként.

Mindenképpen készíts blogot vagy honlapot és azon mutasd be a munkáidat. A névjegyeden szerepeljen ezek az oldalak URL címe. Adj piackutatási ajánlatot induló vállalkozóknak. És ebben az ajánlatban se feletsd el elmondani az internetes oldalad címét.  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ide írhatod a véleményedet. Előre is köszönöm.