Munka-ötletek

A munka nélküli embereknek azt szokták mondani, indítsonak vállalkozást. A sikeres vállalkozás egyik alapfeltétele a jó ötlet. Ha olyan ötletet, munkalehetőséget keresel, amely szinte pénz nélkül elkezdhető, még akkor is, ha nincs semmilyen gazdaségi épületed, nincsenek munkagépeid, jó helyen jársz. Ha szeretnél olyan munkaötletről is olvasni, amelyek nem kerülnek fel a blogra, rendeld meg az Új vállalkozási ötletek e-mail levelet. A levél ingyenes. Mindössze annyira van szükség, hogy elküldesz egy levelet a címemre. A címem: miksa.beer@gmail.com. A tárgy mezőbe írd be: új munkaötletek.

2016. január 27., szerda

Üvegkép festés
Mindjárt az elején el szeretném mondani, hogy véletlenül se akarom azt állítani, hogy mindenki festőművész. De az tény, hogy valamilyen formában minden emberben ott lapul a szépérzék és a szépre való törekvés. A kérdés csak az, hogy ki mernnyi időt szán ennek fejlesztésére, kinek mennyire fontos ez. Persze, ha munka nélkül van az ember, rengeteg az ideje, talán nem árt, ha kéznél van egy sima lapos füzet és egy ceruza. Biztosan jobb önfejlesztéssel eltölteni az időt, mint önsajnálattal, kétségbeeséssel és depresszióval. Rajzolgass. Lehet, hogy ez az út vezet a sikerhez.


Talán sehol a világon nincs annyi festészetből megélő ember, mint a Dominicai Köztársaság turistaparadicsomaiban, Cabareten és Sosuán. Egész utcasorok vannak telis teli képekkel és képeket kináló alkotókkal. Persze nem mind festőművészek és nem minden kép kivánkozik a világ ismert múzeumaiba se. De hogy nagyon sok turista veszi meg a neki megtetsző képet és viszi haza a nappalijába, hállószobájába, munkahelyének falára az ismert képek olcsó reprodukciói helyére, az biztos.

Eszembe jutott egy festőművész ismerősöm, aki még diákkorában a Jugoszláv tengerpart népszerű üdülőközpontjaiban árulta a képeit. Néhányunknak azért fizette a nyaralást, hogy napi néhány órát a kép „alapjait” festjük. Én mondjuk az életben annyi kék eget nem festettem, mint azokban  a napokban. A finalizálást azután ő végeszte, gondosan ügyelve arra, hogy a képen mindig legyen néhány olyan jel, részlet, amiről az ő képei mindig is felismerhetőek voltak.

Azután eszembe jut a topolyai származású festőnő, László Margit, aki Iva Toplić néven festett. Néhány hónapon át festegette a fél vagy negyed képeslapnyi miniatűröket, hogy azután a Karácsonyi Vásáron értékesítse azokat. Vagy az ugyancsak topolyai származású László Guidó, aki jels ünnepek előtt kínálta A5 vagy A4 nagyságú képeit hozzáférhető áron. Akkoriban talán emberek ezrei vették meg a mutatós képeket ajándékba. Ma az Interneten 500 Eurónál kezdődik a képeinek az ára.

A festészet tehát, ha jól csinálja az ember és hajlandó időt és munkát fektetni önmaga fejlesztésébe, jó vállalkozás, megélhetési forrás is lehet. A legegyszerűbb és a legolcsóbb egyszerű papírra ceruzarajzot készíteni. (A zombori Milan Konjović például az enyhén barnás egyszerű csomagolópapírra is készített ceruzarajzot. Igaz viszont, hogy ma ezekért a nem egészen A4-es méretű rajzokért is közel 200 eurót fizetnek a piacon, a festményei pedig  többezer euróért cserélnek gazdát). A 20 század hozta magával az új tehnikát, a golyóstollal vagy filctollal készült rajzokat. Ehhez szinte semmit se kell venni. De ezek a legolcsóbbak és a legkevásbá keresettek is.

 Miért üvegképet? Ez az egyik legegyszerűbb technika. Aránylag olcsón készíthető, nagyon mutatós, kevesen csinálják és keresett is a turisták körében. A hogyanhoz néhány szó a festészetről. A festők rétegekben gondolkodnak. Egy-egy festmény általában 4-10 réteg, de van olyan ismert francia festő is, amelynek egyik képét több mint 100 rétegre bontotta le a digitális számítógépes technika. Olajfestésnél a vászonra először az a réteg kerül fel, amelyben a legtávolabbi dolgok, a háttér van. Majd amikor megszáradt a festék, jön a kicsit közelebbi réteg, és így tovább egészen addig, amig a legközelebbi réteg is a vászonra, papírra, fára, falemezre kerül. Az üvegre festett képeknél fordított irányba haladunk. Elkészítjük a kép tervét papírlapra, majd erre ráhejezzük az üvegtáblát és megfestjük a legközelebbi dolgokat. Az első réteg megfestése után a kicsit távolabbi dolgokat festjük meg és így tovább, egészen  a háttérig, a legtávolabbi dolgokig. Ha ez a réteg is megszáradt. Csak meg kell fordítanunk a képet, hogy az üveg legyen felénk és már kész is a munka.

 Üvegfestéshez a festők ritkán használnak üvegfestékeket, mert az drága. Ha használnak is, a nem áttetsző festékekkel készítik a képet. Inkább olaj, acryl festéket használnak, de én a temperát is kipróbáltam. A lényeg, hogy minél gyorsabban száradjon (olajfestékkel napokat kell várni egy-egy réteg száradására, hacsak nem adunk szárítást segítő katalizátort a festékhez). A tempera nagy hátránya, hogy vízben oldódhat, tehát sérülékeny lesz a kép. De az üvegfestmény egyébként is sérülékeny. Szerencsére ma már a festéküzletekben kaphatóak szép szinű és fényű, gyorsan száradó mesterséges technikai festékek, amelyek remekül alkalmazhatóak ezzel a technikával. Festés előtt ajánlom, nézz meg néhány üvegfestéses képet, mondjuk a világhírű horvát naiv festő, Generalić Josip (nem akadémián tanult festeni!), vagy a zombori Sava Stojkov üvegképeit (vászonra is festett és más technikákat is alkalmazott)

Milyen áron áruld a munkádat? Ma már a piacon minden árát a kereslet és a kínálat szab meg. A festmények árát is. A legegyszerűbb ármeghatározás tehát, ha körbejárod a környező galériákat és megnézed, hogy ott mennyiért árulják a képeket. Az interneten is utánna nézhetsz a képek árának. Mindenesetre azt tudnod kell, hogy a képek árát alapjában négy dolog határozza meg: Mekkora neve van, vagy hírnevet képzel magának az alkotó, mekorra a festmény, mennyire drága és munkaigényes technikával készült és ami a legfontosabb, mennyire kelti fel a vevők érdeklődését.


Jó gyakorlást, sok szép munkát kivánok minden vállalkozó kedvű alkotónak.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ide írhatod a véleményedet. Előre is köszönöm.