Munka-ötletek

A munka nélküli embereknek azt szokták mondani, indítsonak vállalkozást. A sikeres vállalkozás egyik alapfeltétele a jó ötlet. Ha olyan ötletet, munkalehetőséget keresel, amely szinte pénz nélkül elkezdhető, még akkor is, ha nincs semmilyen gazdaségi épületed, nincsenek munkagépeid, jó helyen jársz. Ha szeretnél olyan munkaötletről is olvasni, amelyek nem kerülnek fel a blogra, rendeld meg az Új vállalkozási ötletek e-mail levelet. A levél ingyenes. Mindössze annyira van szükség, hogy elküldesz egy levelet a címemre. A címem: miksa.beer@gmail.com. A tárgy mezőbe írd be: új munkaötletek.

2016. január 31., vasárnap

Üdvözlőlap


Bármennyire is furcsa, de a mai jegyzetemet a divattal kell kezdem. A divatra számtalan meghatározást hallottam, de szerintem egyik sem annyira beszédes, mint a következő: A divat jelzés a társadalmi közösség többi tagja felé. Két, látszólag ellentétes üzenetet hordoz. Az egyik azt mondja, hogy mi is a közösség tagjai vagyunk (ezért követik az emberek a divatirányzatokat), a másik pedig azt, hogy egyéniségek vagyunk (ezért igyekszik mindenki egyénisége, hangulata szerint öltözködni). Ezek az üzeneteknek köszönhetően terjedt el a farmernadrág, vagy a miniszoknya és ezek az üzeneteknek köszönhetően terjed az egyedi szabású blúz, a csíkos, de egyedi szinezésű nyakkendő... A jó, ha a divat egyensúlyban van. Ha bármelyik irányba elbillen a mérleg nyelve, torz képet kapunk. A túlságosan is a közös vonásokat követő irányzat egyenruha szerű öltözködéshez vezet. A túlságosan egyénieskedő öltözködést az emberek ripacskodásnak, ízkéstelenségnek bélyegezik meg.

És ami ugyancsak fontos, a divat nem csak az öltözködésben van jelen. Meghatározó az autóiparban, az elektromos kütyük gyártásában és eladásában, az építészetben, a zenében, szórakozásban... Ugyanígy fontos az is, hogy divatot lehetet teremteni. Akár csak helyben, akár regionális, országos vagy világviszonylatban. Hosszú évtizedeken át olyan cégben voltam dolgozó, vezető, ahol nagyon fontosnak tartottuk ezeket az elveket. A cégvezetés alapgondolata volt, hogy az év utolsó két hónapjában úgy dolgozunk, hogy nagyot kaszáljunk és mindenki jelentősebb plusz pénzt vihessen haza. Ennek érdekében külön figyelemmel kisértük a falinaptárak, zsebnaptárak, golyóstollak, gázöngyujtók, határidő-naplók divatját. Szinte nem volt olyan cég, intézmény a térségben, amely november és december folyamán ne vásárolt volna jelentősebb mennyiségű reklámanyagot túlünk. De mindig az újszerű, a korábbinál szebnek tartott termékeket kínáltuk, úgy az országon belül, mint nemzetközi viszonylatban is.

Az amiről ma beszélni akarok az üdvözlőlap. Valamikor egy-egy cég újév előtt több százas tételben vásárolta. Ez divat volt. De igyekeztek a többiektől eltérő, kicsit sajátos üdvözlőlappal megjelenni a piacon. Ez is divat volt. Tudom, most sokan azt mondják, az elektromos postával az üdvözlőlapok ideje lejárt. Nem. Éppen a divat miatt nem. Ha kicsit kitekintünk, láthatjuk, hogy az üdvözlőlapok visszatérnek. Sőt. Most nem csak ünnepi alkalmakkor, hanem családi jelentőségű eseményeknél is. A vállalatok, vállalkozók esetében pedig szinte kötelező jelenség lesz. Változás az is, hogy most nem csak a jelentős ünnepekre korlátozódnak. Új divat (valószínúleg errefelé is megjelenik majd), hogy a család üdvözlőlappal tudatja az ismerősökkel, rokonokkal, barátokkal, hogy baba született. Mivel nagyon sok család tagjai egymástól távol élnek, ma már nem megoldható az, hogy a boldog apa italokkal megrakott kosárral valamennyi ismerőst, rokont, barátot körbejár. És ha a kis jövevény fiú, az üvegek nyakát kék, ha pedig kislány, az üvegek nyakát rózsaszín masni dísziti. De az üdvözlőlapok más jeles eseménykor is jelentős szerepet kapnak. És ilyenkor az emberek igyekeznek egyedi üdvözlőkártyával megjelenni...

Abban az időben az egyik „nagy dobásunk” a rézlemez üdvözlőkártya volt. A lemezhez egy kézi prést használtunk, amire véletlenül bukkantunk egy roszvastelepen. De hasonló új prés vehető a kínai vagy török kisgépeket árúsítóktól is. Az ára 30.000 – 50.000 forint körül mozog. Használt Rókás féle asztali prés ennél jóval olcsóbban is beszerezhető Magyarországon. A dombornyomáshoz bélyegzőkészítőkkel készítettük el a műgyanta alapanyagú minőségi nyomófejet, a másik oldalra pedig puha gumi alátétet használtunk. Úgy számoltuk, hogy egy-egy nyomófej 100 lap préselését birja ki, de a gyakorlatban ennél 3-4-szer annyit is készítettünk egy-egy modellel. A legvékonyabb rézlemezt vásároltuk és a hagyományos képeslapnál valamennyivel kisebb formára vágtuk. (A 0,5-ös vorosréz lemez 1000 X 2000 mm-es méretben 33.000-35.000 forintba kerül). A kész nyomtatott domborműves lemezt azután félbe hajtott, képeslap méretre vágott hamerpapír közé ragasztottúk, úgy, hogy levehető maradjon. A lap másik oldalára kerülhetett az üdvözlő szöveg és az aláírás. Arra ügyeltünk, hogy a réznyomat szép, művészi munka legyen. Mondjuk a cég épületéről, egy kis település jellegzetes utcasoráról mintáztuk, akkoriban még kézzel átrajzolva a képet. Ma már ehhez természetesen számítógépet használnánk.

Az eredeti, nyomtatott szabvány üdvözlőlapok általában 70-200 forintba kerülnek. Mi a termékünket a drágább képeslapok árának 3-5-szöröséért kináltuk. Persze más volt az ár, ha valaki 20-30 darabot kért és egészen más, ha pár százas tételt vásárolt. Ez az ár akkor 20-50 százalékos tiszta hasznot eredményezett. Elkészítettünk néhány mintapéldányt és kőrbejártunk néhány vállalatot. Az eredmény fergeteges volt. Később több helyen is láttam ezeket a réznyomatokat íróasztalon díszként (a papírlap nélkül), vagy irodák, szobák falán, paszpartura ragasztva, bekeretezve.

Hasonlóan találkoztam már X-öltéssel hímzett résszel díszített üdvözlőlappal, selyemfestéssel, vagy egyszerű horgolt csipkével díszített üdvözlőlappal is. De láttam olyan üdvözlőlapot is, amelyet egy-egy, népművészeti hímzéssel ellátott kis textillel díszítettek.

Készíts el néhány mintapéldányt. Azután a babát várók, vagy az éppen éretségiző, egyetemet fejező diákok szüleinek körében kínáld fel azokat. Kezdetben az ismerősöket, rokonokat vedd célba. Lehetsz te is az első saját „ügyfeled”. A lényeg, hogy minél többen megismerjék az üdvözlőkártyáidat és divatot teremts.

Célpiacod lehetnek azok a családok is, ahol kis létszámú lakodalmat tartanak, de azért szeretnék az ismerősök, rokonok nagyobb számát értesíteni erről. Keresd fel az évfordulókat ünneplőket, de ugyanígy készíthetsz helyi emléktárgyat is a kis települések számára (ebben az esetben fontos, hogy a faluban mindenki tudja, hogy ezek a dolgok nálad szerezhetőek be).


Légy kreatív, keress más nem mindennapi készítési módot, formát. Fontos, hogy időről időre a stílusváltásról se feledkezz meg. A divat legjelentősebb tulajdonsága, hogy változik, folyamatosan megújul és csak 5-20 évente tér vissza a korábbi formákhoz. De ha beindítod az üzletet, folyamatosan lehet munkád.
 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ide írhatod a véleményedet. Előre is köszönöm.