Munka-ötletek

A munka nélküli embereknek azt szokták mondani, indítsonak vállalkozást. A sikeres vállalkozás egyik alapfeltétele a jó ötlet. Ha olyan ötletet, munkalehetőséget keresel, amely szinte pénz nélkül elkezdhető, még akkor is, ha nincs semmilyen gazdaségi épületed, nincsenek munkagépeid, jó helyen jársz. Ha szeretnél olyan munkaötletről is olvasni, amelyek nem kerülnek fel a blogra, rendeld meg az Új vállalkozási ötletek e-mail levelet. A levél ingyenes. Mindössze annyira van szükség, hogy elküldesz egy levelet a címemre. A címem: miksa.beer@gmail.com. A tárgy mezőbe írd be: új munkaötletek.

2015. szeptember 20., vasárnap

Ma egy ünnephez illő ötlet: Fesd le a megrendelő házát

Az ötlet egyáltalán nem új. Azt mondják, amióta festészet van, ez az ötlet is él. A topolyai születésű, ismert naív festő, Nagyapáti Kukac Péter is ebből tengette szegényes napjait Topolyán (bezzeg ma a képei több ezerszeresét érik akkori áruknak). Én először egy szabadkai festőnél találkoztam az ötlettel, de azóta több grafikustól, festőtől is hallottam, láttam őket munka közben. Az ötlet lényege, hogy a messzire szakadt emberek sokszor szeretnének valamilyen emléket gyökereikről, gyermekkorukról. Fel kell nekik kinálni, hogy lefested a szülöi házat, vagy a várost, ahol éltek. A gyerekkori házuk fényképét tőlük kérd el. Mivel ezek a képek gyakran fekete-fehérek, kérj részletes ismertetőt: Milyen volt a fal, ablak, ajtó, cserép szine...

Több évtizeddel ezelőtt a megrendelőket az alkotók a világban működő magyar, szerb, horvát, román, ukrán közösségekhez írt levélben találták meg. Egyszerűen elküldték ajánlóleveleiket az egyesületekhez. Manapság láttam olyan internetes oldalt, ahol kínálják ezt a szolgáltatást (rosz példa!: A potenciális megrendelőknek sokszor eszükbe se jut kérni egy ilyen festményt, amig valaki nem ajálnja nekik, tehát azzal, ha valaki a saját internetes oldalán hirdeti, valószínűleg nem igazán talál majd megrendelőre.) De nagyon jól lehet használni az internetet megrendelők felkutatására. Írd le, hogy mit csinálsz és küld el a magyar, horvát, ukrán klubbokhoz szerte a világban. Akkor lehetsz eredményes, ha az ő nyelvükön írsz (fordítóval is elkészítetheted a szöveget). Jelentkezz több alkalommal is. Ajándékozási szokásokkal kapcsolatos és más ünnepek előtt is.

Abban az időben a festők rangjuktól, hírnevüktől függően 100-500 márkát kértek egy-egy ilyen képért (általában az A3-as, vagy ahhoz közeli méreteket használták). Ma lehet ugyanennyit kérni euróban vagy dollárban.

Ne kisérletezz számítógépes programokkal. A festmény legyen festmény. A festészethez csepett sem értők is azonnal felismerik az olcsó, kompjuteres perifériával készített olajfestmény-utánzatokat. Ismerősöm négyzethállós felosztás alapján felnagyította a képet. Azután 1-2 napig rajzolgatta. Talán százszor is áthúzta a ceruzát a már meglévő vonalakon, mire a képek olyanok lettek, amilyennek szerette volna. Szinte álmában meg tudta volna rajzolni. Azután jöhetett a vászon és az olajfesték. További 1-2 nap és már kész is volt a kép. Munkaigényes? Én nem mondanám annak, ha figyelembe veszükk, hogy összesen talán 10-15 órát kell dolgozni egy-egy jó képen, tisztes árért. És ha ügyes vagy, életed végéig lesz munkád. (Ne felejtsd el elküldés előtt lefényképezni és jegyzékbe venni a képedet!)
Manapság a festők gyakran használnak olajfesték helyett acrilfestéket. Szép fénye van és mivel nem oxidálódik, tartósabb az olajfestéknél. És a minőségi acrilfesték jóva olcsóbb a hasonló minőségű olajfestéknél.

Ha nem érzed igazán jól a szineket, készíthetsz grafikát, vagy szénrajzot. Persze, ennek az ára lényegesen alacsonyabb, de könnyebben elkészíthető.
Később, ha már ügyesebb leszel a festészetben, készíthetsz családi képet, portrét, csoportképet is (mondjuk 10 éves osztálytalálkozóra mind a 21 volt osztálytársnak egy-egy, hasonló, de jól láthatóan különböző képet, a valamikori iskolakép alapján...).

_____________________

Díszek mézeskalásból


A magyar nyelvterületet kivéve nemigen ismerik az emberek a szaloncukrot. Nagyon sok nyelvben még ha körülírva el is magyarázzák, hogy mi az, az emberek nem igazán értik, miért van ilyesmire szükség. Úgy látszik a világban egyedüli magyar szokás, hogy az igazi dísz ehető.

Valamikor olyan ínyencfalatok kerültek a legszebb családi ünnephez köthető karácsonyfára és a fa alá, ami ehető. Azután az ehető dolgokat kiszorította a sok csillogó-villogó műanyag giccs és bóvli.

Ha most a kényszer mégis arra késnyszerít, hogy visszatérj a régi szokásokhoz, ne legyél bánatos. Ha nincs elég díszed a fenyőfán, ha ki kellett dobni a régit, ne sopánkodj: Süss télapó, fenyőfa, csillag, mértani alakzatok formájú mézeskalácsot a legjobb recepted szerint. Használd a kedvenc receptedet, aivel könnyen és gyorsan készítheted el a díszeket. A kisült kalácsot fesd be ételfestékkel szinezett tojásfehérje habbal különböző szinűre, majd ha megszáradt, díszítsd gazdagon jól elütú szinű, ugyanilyen összetételű festékkel. Ha ez is megszáradt, vékony tűvel húzz át rajta cérnát, amivel felaggathatod a fenyőfa ágaira.

Ahogy múlnak a napok, úgy lesz egyre kevesebb a dísz. A legkisebbek imádni fogják az ehető fenyődíszeket.

Most már késő arra, hogy a mézeskalács fenyődíszekből vállalkozást csinálj. Majd jövőre. De csinálhatsz emléktárgyat belőle városod címerére fomázva a kalácsot. Vagy valamilyen rendezvényre készíthetsz hasonló díszt. Délvidéken szokás, hogy lakodalmakban az ifju pár apró ajándékot ad a vendégeknek. Ez az apró ajándék is lehet szépen díszített mézeskalács szív. Ha szépen dolgozol és az önhirdetésed is megfelelő lesz, aránylag szép mellékkereseted lehet belőlel. Ha pedig esetleg 10.000 vagy annál több lakosú településen, esetleg idegenforgalmi központban élsz, állandó vállalkozás is kialakulhat a mézeskalács díszekből.

__________________

Kézimunka oktatás


Korábban nagy hagyománya volt a kézimunkának. Nem csak nők, de gyakran férfiak is vartak gobelint (egy orvos ismerősöm a vidék egyik legismertebb gobelinvarója volt), hímeztek, a bőrdíszek készítését pedig direkt férfi kézimunkának tartották.

A fejlett országokban ismét jobb megbecsülésnek örvend a kézi kötés. A hímezés táján is a korábbi időszak hagymányromboló stiluskeverési hóbortját ismét felváltotta a tiszta stilusjegyekre való törekvés (bácskertesi, palóc, székely, kalocsai...). A különböző méretű terítők, alátétek ismert vendéglők stilusjegyei lettek, de egyre gyakrabban találhatóak meg az otthonokban és az ajándékboltok kínálatában is. Mind gyakoribb, hogy egy-egy kis motívummal teszik egyedivé a blúzt, ruhát, sálat, vagy akár táskát, csizmát.

A csipke és a gobelin mindig is megbecsült dolognak számított. Kiskunhalasnak a halasi varott csipke hozott hírnevet, de ismert volt a horvátországi pági, vagy a brüsszeli verett csipke. Európa ebben a szegletében pedig  inkább a horgolt csipke volt népszerű.

Manapság már a gyerekek nagy többsége nem tanul meg kézimunkázni a szülői házban. Sokszor, már a szülők sem ismerik ezek fortélyait. Ez adja a lehetőséget, hogy kézimunkaoktatási vállalkozásba kezdjenek az emberek. Lehet egy délutános egy az egyben előadásokat tartani, amelyek alkalmasak arra, hogy a tanuló elsajátítja egy-egy kézimunkázási technika alapjait, ami azután arra elég lesz, hogy saját maga tovább képezze magát. Ha ismered valamelyik kézimunkát és hajlandó vagy egy kis időt rászánni a tanulásra és a gyakorlásra, hamarosan kiválló kézimunkakészítő, majd eredményes oktató lehetsz.

Adj fel hirdetést azokban a bolokban, ahol a szükséges anyagokat vásárolod, hogy képzéseket tartasz (Egyébként a kereskedővel azt is megbeszélheted, hogy árúsítja a te munkáidat is – ezzel értékes árucikkekekkel bővítheti a kínálatát, újabb vevőkört vonzhat az üzletébe). A hirdetési anyagod lehet röpcédula, névjegykártya, vagy kis plakát az üzlet kirakatában (ha ezt megengedik, semmiképpen se hagyd ki!). Ez jó a kereskedőnek, mert ha fogy a kézimunka, növekszik azok népszerűsége. Ha többen tanulnak meg kézimunkázni, nagyobb lesz a kereslet az ő árúja után is.

Egy az egyben órákat bárhol tarthatsz: A saját nappali szobádban vagy a kliensednél. Jó, ha a megfelelő felszerelést, fonalat, akár több félét is, te viszed és egyben már az óra megbeszélésekor felkínálod az érdeklődőnek, hogy megvehet egy megfelelően összeállított készletet, oktatóanyagot, mintákat, szakkönyveket tőled (ami neked egy kis plusz bevételt jelent). 1. 2, vagy három egyenként 4-5 órás foglalkozást tervezz. Az óradíjad legyen oklyan 3000 forint körül, azzal, hogy aki 2, vagy 3 foglalkozást fizet ki, annak adhatsz 10-20 százalék kedvezményt.

Tarthatsz csoportos órákat is. Ezek ára a tanulók számától függően lehet sokkal olcsóbb is. Egy-egy óra díját ilyenkor  500 - 1500 forintban számold, tanulónként, azzal, hogy az oktatást 10-20 órásra tervezd. 5-6 tanulónál kevesebbel nem éri meg csoportos foglalkozást tartani. Oktatói munkádat felkinálhatod a kisebb települések műverlődési otthonainak, hagyományőrző szervezeteinek. Jelentkezhetsz iskolákban is, ahol a tiszta stilusó hímzésekkel és a csipke, elsősorban a magyar hagyományokkal rendelkező vart csipke oktatására szerveznek szivesen külön foglalkozást.

Az oktatás iránt minden bizonnyal érdeklődnek majd azok az asszonyok, akik a kézimunkázással szeretnének majd egy kis mellékjövedelmet teremteni maguknak, de azok is, akik csak hobiból kézimunkáznak, vagy a lakásaikat szeretnék szebbé, othonosabbá tenni.
Az oktatás iránt a falusi turizmussal foglalkozók is érdekeltek lesznek. Nekik egyébként a saját termékeidet is felkinálhatod. Ha a termékek szépek és mutatósan be tudod őket csomagolni (úgy, hogy a termék látszon!), a turistaközpontok, fürdőhelyek, nagyobb városok ajándékboltjain keresztül is értékesítheted a saját termékedet is.
___________________

Képzőművészeti termékek értékesítése

Ha olyan körökben mozogsz, ahol megbecsülik a képzőművészeti műveket, legyél a művészek értékesítője. A kézművesek a leggyakrabban saját maguk árulják termékeiket vásárokon, népművészeti kiállításokon, rendezvényekn. A festőkre, szobrászokra ez nem jellemző. Rendszerint csak a galériákon keresztül próbálják meg eladni festményeiket, grafikáikat, klisplasztikáikat. Ezért van az, hogy nagy többségük nagyon kevés képet ad el, és igencsak szűkösen él.

Kevés kivétellel a művészek szivesen veszik, ha felkinálod nekik, hogy szivessen árulnád alkotásaikat. Beszéld meg velük, hogy melyik műveket szeretnék eladni és mennyiért. Beszéljétek meg, hogy a te 10-20 százalékod ebből az összegből esik le, vagy pedig azt hozzá kell adni az árhoz. Mindenképpen beszéld meg vele, hogy az adott művet nem adhatja oda olcsóbban, és amennyiben a mű elkelt, neked kifizeti a részedet. Csak megjegyzem, hogy Európa ebben a szegletében nincs olyan rendszer, ami téged megvédene a becstelen és kapzsi emberektől. Az állam bácsinak csak az a fontos, hogy az adó be legyen fizetve. Egyik ismerősöm, aki évtizedekig ebből élt, elmondta a művésznek, hogy amennyiben nem a megbeszélésük szerint cselekszik, annak hírét elmondja mindenkinek. Persze megtörtént, hogy átverték. Ezután ő is mindenkinek elmondta, hogy milyen ember a „művész úr”. Az illető festő csak azután kapott észbe, amikor visszahallotta a híreket. Fenyegetőzött, veszekedett, de a műveinek eladása a minimálisra estek vissza: Rosz embertől senki se akar venni. (Amikor a művész később felkereste az ismerősömet, hogy árulja ismét a képeit, az tanácsomra nemet mondot. – Na ki veszített többet? A „művész úrnak” mindenesetre nem érte meg a kapzsiság és az, hogy az esetnek híre ment.)

A megbeszélt alkotásokról készíts képet, pontos leírást. Fontos az alkotó neve, titulusa (mondjuk: akadémiai festő, Kisváros Képzőművoszeti Díjas szobrász, stb...), a mű mérete (kisplasztikánál az alap két kiterjedését és a magasságot vedd számba), a technika, amivel készült. A fénykép és a kapott adatok alapján készíts értékesítési katalógust, amit az érdeklődőnél ott is tudsz hagyni. Lesz olyan aki alacsonyabb ár reményében közvetlenül felkeresi majd az alkotót, hogy vásároljon. A megbeszélés szerint neked azonban akkor is jár a megbeszélt százalék. Ha a művész jelzi, hogy az adott mű már nem eladó, tudni fogod, hogy a kép elkelt. Beszélj vele nyiltan, hogy fizessen ki. Ha nem teszi, járj el az előbb elmondottak szerint...)

A művészeket keresheted a fiatal alkotók, vagy a művészeti akadémia hallgatói között is. Nekik sokszorosan fontos, hogy eladják alkotásaikat, hogy hírnevet szerezzenek maguknak. Az elkészített katalógus anyagából készíts internetes honlapot, írj blogot. Az ünnepségre készülő cégeknek, intézményeknek, önkormányzatoknak küldj levelt. Ebben ne felejts el 3-4 művet is ajánlani, képpel és az alkotó méltatásával. Az e-mailjeid alján mindig legyen valamilyen ajánlatod, képpel, adatokkal. A névjegykártyádon is ajálnj egy-két festményt, természetesen itt nagyon röviden.

Az értékesítés céljából keresd azokat, akik szeretik a szépet, ajándékokat akarnak adni, évfordulókat vagy mást ünnepelnek és nekik kínáld az alkotásokat. Jó a lakodalomba, házassági évfordulóra induló potenciális vevő, a lakásszentelők, friss diplomások családtagjai, barátai, az ünnepre, évfordulóra készülő vállalatok, önkormányzatok, intézmények.
Ha a művész neked eladásra át is adja a munkát, sokkal korektebb a viszony, tisztább a helyzet és nagyobbak a lehetőségek is. Akkor a művet felkinálhatod bizományi eladásra az idegenforgalmi központokban az ajándékboltokban, hotelokban, falusi vendégházakban. Ilyenkor a pénznek a te bankszámládra kell érkezni és te fizeted ki a művészt. Ilyen esetekben korrekt szerződést kell kötnöd a művésszel, majd azzal, ahol bizományi eladásra ott hagytad a művet. És természetesen értékesítési meghatalmazást kell kapnod a művésztől.
Nem könnyű, de az egyik legszebb munka!
________________________

Internetes adatbányász

A munka elnevezését először valahol az 1990-es évek legvégén hallotta, a Magyar Teleház Szövetség elnöksége ülésén, illetve a közgyüllésén, ahol mint külföldi vendég vettem részt. Gáspár Mátyás és Kovács Győző, valamint lelkes támogatóik, a budapesti Demnet alapítvány akkori igazgatója és helyettese, Nizák Péter és Pálvölgyi Péter egy olyan foglalkozást álmodtak meg, amely feladata, hogy az interneten jelenlevő hatalmas adathalmazból kiválogassák az egyes elvárásoknak legjobban megfelelő adatokat.

Akkoriban még sokan teljesen feleslegesnek tartották ezt a munkát. Nyugaton azóta nem csak egyéni adatbányászok dolgoznak, hanem ügynökségek is vállalnak ilyen feladatokat, sőt vannak akik távmunkában végzik ezt a munkát. A munka lényege, hogy szemináriumi munkákat, diplomamunkákat készítő középiskolásoknak, egyetemistáknak kikeresik azt a 100-200 oldalnyi anyagot, amely a legfontosabb a szakdolgozatuk témájaként meghatározott kérdés szempontjából.

Ezeket a szolgáltatásokat ma már tudósok is használják az elemzéseik, kisérleti munkáik környezettanulmányának leírásához. Az adatok felkutatása és összegyüjtése feladatát másra bízzák, így nekik több idejük marad a tudományos szempontból jelentősebb más munkákra. De megvalósíthatósági tanulmányokat írók, politikai döntések előkészítését végzők, pályázatírók, hatástanulmányokat készítők is gyakran igénybe veszik az internetes adatbányász munkáját.

A munka végzéséhez csak egy számítógép, laptol, notebook, vagy tablet kell,  internetkapcsolattal. A munka akár okostelefonnal is végezhető, bár ennél egy kicsit nehézkes az internet böngészése és az anyagok olvasása. A munka bárhol végezhető. Kezdheted azzal, hogy iskolákban, fiatalok körében népszerű sajtóban adsz fel hirdetést. Ajálnhatod, hogy 10.000 – 15.000 forintért kikeresed számára azt a mintegy 100 oldalnyi anyagot, ami alapján a munkájukat elkészíthetik. Tudnod kell, hogy egyrészt vannak a piacon olyanok is, akik ennek az árnak a negyedéért, vagy még kevesebbért dolgoznak, másrészt hogy a munkád ennek a két – háromszorosát éri. Éppen ezért tudományos munkáknál, nagyobb figyelmet igénylő munkáknál az árad ennek az összegnek a 2-3-szorosa lehet. Az internetes keresgéléshez és a talált anyagok rendezésére neked 1-2 órára lesz szükséged. A rendszerezet anyagokat a legjobb worldbe, vagy más hasonló texproceszor programba (openoffice, easy softban, 602-ben vagy más hasonló programban) felvenni felvenni, a megrendelő igénye szerint. A pdf anyagokat is ajánlatos kovergálni és pendriven vagy más adathordozón átadni. A konvergáláshoz én a Nitro ingyenes verzióját ajánlom. Más pdf olvasó programok is megfelelnek, da azok többnyire fizetősek és az esetleges plusz tudásukra ehhez a munkához nem lesz szükséged.

Fontos, hogy a megrendeléskor pontosan megbeszéljétek azt is, hogy a tervekre, a tanulmányokra vagy csak a felmérésekre korlátozd a keresést, valamint hogy melyek azok a kérdések, amelyek alapján a témát kőrbe kell járnod.

Hidd el, csak az első néhány ügyfél megszerzése okoz majd némi gondot,. Utánna a szájról szájra adott információ hozza majd a megrendelőket. Az adathordozóval együtt átadhatsz egy speciálisan megjelölt és aláírt névjegykártyát is a munkát kifizető megrendelőnek. Ez arra jogosítja fel, hogy azok a megrendelők munkadíjának 10 százalékát megkapja, akik az ő javaslata alapján jönnek újabb megrendeléssel hozzád. Ezzel egy lelkes szervezőtábort hozhatsz létre magadnak.
Végezetül még csak annyit, hogy a nyugati hagyományok szerint a munkadíj harmadát – felét a megrendeléskor kifizetik a megrendelők és a munka átvételekor teljes egészében rendezik a számlát.
  
_____________________________





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ide írhatod a véleményedet. Előre is köszönöm.